Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA
EU-kommissionen inledde i juli en formell undersökning om Amazon bryter mot EU:s konkurrensregler genom att använda känslig information från fristående försäljare som använder Amazons marknadsplats.
Nu har även den amerikanska konkurrensmyndigheten FTC inlett undersökningar om huruvida Amazon använder sin marknadsplats på ett sätt som hämmar konkurrens, uppger Bloomberg News.
Enligt uppgifter har ett team av utredare från FTC börjat intervjua mindre bolag som säljer sina produkter på Amazon.com. Frågorna ska bland annat ha handlat om hur stor andel av bolagens försäljning som kommer från e-handelsjättens plattform jämfört med andra plattformar.
Intervjuerna har genomförts av flera jurister och minst en ekonom och pågått omkring 90 minuter, något som indikerar att det rör sig om en mer seriös typ av utredning snarare än att FTC bara svarar på klagomål från säljare som använder Amazons plattform, säger en konkurrensexpert till Bloomberg.
Amazon har tidigare hävdat att bolaget borde anses konkurrera med butiker online såväl som offline, vilket ger jätten en marknadsandel på blygsamma 4 procent. Men om marknaden i stället definieras som enbart online så stiger marknadsandelen till närmare 40 procent, och inom enskilda kategorier, så som böcker, är andelen ännu högre.
Amazon har inte tillkännagivit att någon utredning skulle pågå och har avböjt att kommentera uppgifterna. Även FTC har avböjt att kommentar.