"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"
Sedan i slutet av augusti är Robert Axelsson ny vd för Camagruppen
som ligger bakom bakom e-handelsbutikerna Hatshop och Trendcarpet.
Företaget grundades hösten 2008 i Göteborg av Magnus Skoglund och har bas i Mölndal.
Robert Axelsson har ett längre förflutet i modebranschen och har tidigare arbetat inom marknad och försäljning hos bland andra Selected Brands, Scorett och Vagabond och kommer närmast från posten som försäljnings- och marknadschef hos Stayhard.
I samma veva som Robert Axelsson klev på som vd, den 26 augusti, inleddes även en flytt av hela hela kontoret och lagret till 3 000 kvadratmeter stora lokaler i Mölndal.
Hur fick du jobbet?
– Jag blev kontaktad av rekryteringsbolag gällande uppdraget som verkligen kändes som en intressant och spännande roll, och ett fantastiskt fint bolag med en imponerande ledning och styrelse. Efter en lunch med grundaren och vd Magnus Skoglund blev jag erbjuden jobbet och på den vägen är det, säger Robert Axelsson till Habit.
Vad tar du med dig från tidigare uppdraget och vad blir det första uppdraget?
– Jag tror starkt på att se långsiktigheten i businessen där man bygger starka varumärken ännu starkare och bygger utvecklingen på produkt och koncept. E-handeln biter sig många gånger i svansen och ofta styrs man över dagliga jämförelsetal vilket leder till ”dagliga deals” och ett rabatträsk där varumärkena och trovärdigheten på sikt urholkas.
Gruppens koncept är för närvarande två och består av Trendcarpet som säljer mattor av alla de slag; allt från heltäckningsmattor till äkta kelimmattor. Det hela tog sin början med att grundaren och tidigare vd Magnus Skoglund såg ett hål i marknaden och en stor efterfrågan när folk började söka friskt på komattor. Mattdelen står i dag för större delen av gruppens omsättning där bolaget haft tillväxt från år till år. På samma sätt är det med Hatshop som är en renodlad näthandlare för hattar; allt från basker, gubbkeps och klassiska stråhattar som handknutna Panamahattar från Equador och hattar från Stetson ryms i sortimentet. Bolagen har hela Europa som marknad.
I vilket bolag har ni störst tillväxt?
– Trendcarpet står för störst omsättning och också störst tillväxt. Men jag ser att potentialen är stor i båda bolagen och nu ska vi växla upp omsättningen i båda butikerna.Samtidigt handlar det om att vara smart och effektiv och minimera riskerna och inte dra på sig onödiga kostnader. Det finns många synergier mellan bolagen och vi har allt från gemensamma lokaler och personal till gemensamma samarbetspartner och digitalbyrå gör att vi kan optimera resurserna. Det som funkar bra på en sajt, kan man enkelt applicera och testa på nästa sajt, trots att det inte är samma bransch.
Hur är det att bara arbeta med e-handel?
– Det är väldigt spännande. E-handeln är just nu väldigt intressant och går precis som fysisk handel igenom en omvandling och jag är tämligen säker på att vi väldigt snart även stöter på begreppet e-handelsdöden, precis som vi länge pratat om
butiksdöden. Och jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare.
Robert Axelsson tycker generellt att överhuvudtaget vara försiktiga med kategorisera in handel i fack. Och menar att det i dag handlar om att kunna erbjuda kunden det den vill ha, när den vill ha det, och till ett pris den är villig att betala för vad kunden får.
– Det handlar rätt och slätt om handel, och i vilken form det benämns är ganska irrelevant. Vi har vårt DNA som är byggt på framgången att erbjuda kunden enkelheten med att handla på nätet, med smidiga lösningar och snabba leveranser. Men framförallt med en produkt och ett utbud som extremt relevant som blir billigare mot kund då mellanhänderna är kapade och med ett betydligt större och bredare än vad en fysisk butik kan erbjuda.