Sällanköpshandeln stod still
Den fysiska butikshandeln i Sverige omsatte 674 miljarder kronor år 2018, en ökning med 2 procent från 2017. Det visar HUI:s senaste kartläggning av handeln i Sveriges kommuner och län. Det var dagligvaruhandeln som stod för all tillväxt, medan sällanköpsvaruhandeln stod still.
Sällanköpshandeln i butik uppvisade nolltillväxt, medan e-handeln i branschen fortsatte att växa. Dagligvaruhandeln i butik drevs fortsatt framåt av befolknings- och prisökningar, och ökade med 3 procent under året.
2018 ökade 232 av Sveriges 290 kommuner sin detaljhandelsomsättning, vilket är 53 fler än år 2017. I 28 kommuner förblev detaljhandelsomsättningen oförändrad medan 30 kommuner hade negativ tillväxt.
De tio omsättningsmässigt största kommunerna står för mer än en tredjedel av detaljhandelns omsättning i riket. Stockholm, Göteborg och Malmö svarar tillsammans för närmare 21 procent av landets omsättning.
Starkast utveckling i detaljhandeln hade Södertälje kommun med en tillväxt om 6 procent, vilket motsvarar en ökning med 286 miljoner kronor. Näst starkast utveckling hade Halmstad och Mölndal med en tillväxt om 4 procent, vilket motsvarar ökningar med 267 respektive 165 miljoner kronor.
Prisökningar i detaljhandeln gav försäljningstillväxten en skjuts framåt under 2018. Detaljhandeln förväntas fortsätta öka under de kommande åren, men med en något lägre tillväxttakt än tidigare.
I dagsläget står den butiksbundna handeln för 90 procent av den totala detaljhandelsomsättningen i Sverige medan e-handeln står för 10 procent. E-handeln förväntas fortsatt stå för en stor del av tillväxten i detaljhandeln, särskilt när det gäller sällanköpsvaruhandeln, skriver HUI Research i ett pressmeddelande.