Vinsten rasar för snabbväxande Lidl
Lågpriskedjan Lidl växer betydligt snabbare än marknaden och äter marknadsandelar till frukost. Under verksamhetsåret mars 2018-februari 2019 ökade omsättningen med åtta procent till 10 800 miljoner kronor från föregående års 9 962 miljoner kronor.
Den höga investeringstakten innebar dock att resultatet efter finansnetto sjönk till 38 miljoner kronor från förra årets rekordnotering på 116 miljoner kronor.
– Resultatet påverkas av den svaga kronan och prisökningar på livsmedel som en följd av torkan förra sommaren. Men när marknaden i övrigt höjde priserna och lät konsumenterna betala för kronraset så valde vi att i första hand dra ned på vår marginal för att konsumenterna inte skulle behöva betala genom höjda priser. Våra låga priser är ett löfte till våra kunder. Vår höga investeringstakt påverkar också resultatet. Vi investerade mer än 1,1 miljarder under förra året, vilket är vår högsta investeringsnivå någonsin. En stor del av investeringarna skedde i hållbart byggande och utveckling av hållbara transporter, säger Sverigechefen Johan Augustsson i en kommentar.
Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.
Lidls omsättningsökning var betydligt större än marknadens, som ökade 2,9 procent under samma period.
– Vi växer och satsar på fortsatt expansion. Årsredovisningen visar att allt fler svenskar uppskattar oss och jag är stolt över det arbete som alla våra medarbetare gör varje dag för att utmana det svenska livsmedelsoligopolet, säger Augustsson.
Lidl räknar med att nå sitt mål på 200 butiker under nästa år, 2020, och siktar nu långsiktigt på 300 butiker. Vid verksamhetsårets slut fanns 181 butiker i Sverige.
Lidl satsar också på eko och emv. Antalet ekologiska produkter ökade med 41 procent och försäljningen ökade med 54 procent.