Så ska kommunerna bygga för e-handeln
Svensk e-handel har en rasande tillväxttakt, men det är inte alltid vare sig infrastrukturen eller fraktbolagens organisation hänger med. Nu har Sweco på uppdrag av Huddinge kommun, tagit fram ett antal råd för hur kommunerna kan hantera utvecklingen.
E-handeln kommer säkerligen att påverka stadsplaneringen i framtiden. Sweco skriver i sin rapport att kommunerna inte behöver planera för lika många butikslokaler i framtiden. Däremot bör man bygga särskilda hubbar för e-handeln, någonstans mellan dagens ombud och större handelsterminaler i storlek.
– Poängen med hubbar är att korta avståndet för det sista transportledet fram till slutkunden, den så kallade last mile, som anses vara den dyraste, minst effektiva och mest förorenade delen i e-handelskedjan. Dessutom åstadkommer en hubb snabbare leveranser och möjligheter till samfraktning. På det sättet tar kommuner större roll i logistikfrågorna där en av de viktigaste aspekterna är att utnyttja befintlig infrastruktur resurseffektivt, säger Henrik Karlsson, trafikplanerare och rapportförfattare på Sweco, i ett pressmeddelande.
Även bostadsplaneringen behöver anpassas för effektivare distribution, med utrymmen för lastning och lossning, leveransboxar i entréplan och smarta dörrar. Man behöver etablera leveransskåp på platser som skolor, äldreboenden och offentligt, som hållplatser och offentliga byggnader. För ombud skulle det behövas utrymme på allmänna ytor, så att medborgare kan hämta paket utan att göra extra bilresor. I skedet efter leveransen kan det behövas större kapacitet för privata hushålls avfall, då den ökande e-handeln kan innebära mer emballage.
– Andelen e-handel ökar snabbt, vilket på olika sätt får konsekvenser för den fysiska samhällsplaneringen. Det är viktigt att vi som kommun är förutseende inför vad förändrade handelsmönster och konsumentbeteenden kan medföra. Vi behöver en större kunskap om de förändringar vi står inför och ta höjd för dem i vår samhällsplanering. Handeln är en stor och betydelsefull bransch i Huddinge och därför har det känts viktigt att ta fram denna rapport som ger oss större insikt i hur vi behöver arbeta för att möte framtidens sätt att handla, säger Agneta Persson Hellsten, företagslots, Huddinge kommun.