Fortsatt trögt för Odd Molly
Fredagens rapportsläpp visar på fortsatta utmaningar för modebolaget trots kostnadsbesparingsåtgärder och butiksstängningar.
Under andra kvartalet minskade försäljningen med 18 procent och resultatet försämrades ytterligare.
Bolagets ska minska kostnaderna med 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020. Under andra kvartalet realiserades kostnadsbesparingar om 7 miljoner kronor.
Bolaget fortsätter samtidigt med att stänga butiker för att minska kostnaderna och stängde under kvartalet butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.
I maj stängdes butiken i köpcentrumet A6 i Jönköping och modebolaget har istället närvaro genom en shop-in-shop som drivs av en återförsäljare. I september läggs butiken på Karl Johan i Oslo i Norge ned.
Under andra kvartalet stängdes även de partnerdrivna butikerna i Boulder och Aspen i Colorado i USA.
Förhandlingar pågår med personal och hyresvärdar kring ytterligare butikstängningar i linje med planen att drastiskt minska bolaget egna butiksnät. I april öppnade licenstagaren i Portugal en butik på varuhuset El Corte Inglès i Porto.
Samtidigt skriver bolaget att det är i de egna kanalerna som tillväxten ökar och Odd Molly ser framförallt en framtid i onlineförsäljning men också via starka återförsäljare och partnerskap via licens, heter det i kvartalsrapporten.
I den egna butiken ska försäljningen ha ökat och även fortsatt ska modebolaget satsa på att öka också via externa e-handlare och via starka återförsäljare och internationella partnerskap
I rapporten skriver vd Jennie Högstedt Björk ”medan detaljhandelsverksamheten förbättrade lönsamheten fortsatte grossistverksamheten försämras till följd av lägre försäljning och en fortsatt negativ påverkan från utförsäljning av äldre säsonger i lager”.
Under andra kvartalet, 1 april – 30 juni, uppgick den totala nettoomsättningen till 62,7 miljoner kronor vilket var en minskning med 18 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol då omsättningen uppgick till 76,3 miljoner kronor . Rörelseresultatet uppgick till -17,9 miljoner kronor (-11,9) och resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-10,3).