Muji: "Vi vill växa i Europa”
Mujis nya butik om 1216 kvadratmeter upptar i princip hela plan 4 på Åhléns city i Stockholm.
Muji, grundat 1989, har funnits i Sverige sedan 2004 men fram till i september i fjol drevs varumärket i Sverige i regi av Åhléns och på franchisebasis.
I samband med butiksöppningen den 16 augusti lanserar kedjan även e-handel för Sverige och den nya stora butiken blir den första och hittills enda i sitt slag i Sverige för Muji.
Stockholmsbutiken är för närvarande också den största för den japanska kedjan i Europa. I sortimentet finns bland annat ett utökat modesegment för dam, herr och barn.
Satoru Matsuzaki, vd för Muji och på besök i Stockholm från Tokyo och kedjans vd för Norden Ino Ryosuke berättar för Habit att modedelen står för 80 procent av kedjans omsättning globalt och att inte minst underkläder och strumpor är omtyckta segment. I den nya Stockholmsbutiken finns även en avdelning för barnkläder och accessoarer.
— Det finns stora likheter mellan Japan och Sverige och vi delar samma typ av estetik. Våra modeprodukter är omtyckta inte minst för materialen och kvaliteten och vi använder ekologisk bomull, säger Satoru Matsuzaki till Dagens Handel.
Nya produktsortiment i butiken är vid sidan av det utökade modesegmentet även möbler, sängkläder, textilier och belysning. I butiken ska även service för e-handeln erbjudas och därtill finns service i form av inredningsrådgivare, stylingrådgivare, smakrådgivare och broderistation för att kunna erbjuda personaliserade produkter.
Den nya egna butiken har planerats under tre år och sedan i september i fjol under ledningen av Ino Ryosuke som är vd för Muji i Norden. Han är påtagligt nöjd över att kunna presentera den nya butiken och gå från en yta om senast drygt 200 kvadratmeter till 1216 kvadratmeter.
— Vi har väldigt god relation med Åhléns och för oss var det väldigt viktigt att den första butiken i Sverige skulle ligga i Åhléns city. Vi ville också ha en stor yta för att kunna presentera hela vårt sortiment och även erbjuda olika typer av service, säger Satoru Matsuzaki, vd för Muji till Dagens Handel.
Kedjan har stora planer för Europa och inte minst Norden. I november öppnar Muji butik i Helsingfors och Satoru Matsuzaki berättar också att kedjan ska etablera en butik i Köpenhamn under nästa år. Hur etableringsplanen ser ut för Sverige vill han inte kommentera ännu.
— Vår filosofi är inte att vi ska ha ett bestämt antal butiker men naturligtvis tittar vi på Göteborg och Malmö. När vi nu driver butikerna i egen regi kan vi också bestämma själva var de ska ligga och vi är öppna för både citylägen och köpcentrum. Men första ska vi utvärdera och njuta över att öppna den här butiken, säger Ino Ryosuke till Dagens Handel.