Stockmann överväger att sälja Lindex
Det finländska mode- och varubolaget Stockmann kommer utvärdera olika strategiska alternativ för ägarskapet i Lindex. Det framgår av ett pressmeddelande.
"Styrelsen ser en stor potential i Lindex framtida utveckling, och har därför beslutat att undersöka strategiska alternativ för bolagets ägarskap", skriver Stockmann utan nämna att några av alternativen. Mer information utlovas när "undersökningen framskrider".
Stockmann, som köpte ut Lindex från Stockholmsbörsen hösten 2007, skriver att koncernens styrelse nyligen klubbade en uppdaterad strategi för Lindex, en strategi som gäller fram till och med 2023.
"Målet är att ytterligare stärka den internationella tillväxten och i synnerhet den digitala transformationen. Lindex har en stark marknadsposition i Norden, en snabbt växande näthandelsverksamhet, ett fungerande och flexibelt butiksnätverk samt en ökande lönsamhet", heter det.
Av ett separat pressmeddelande framgår att Lindex rörelseresultat under första halvåret 2019 blev 65 miljoner kronor, en ökning med 30 miljoner kronor från motsvarande period året innan.
Försäljningen under samma period minskade med 1,3 procent i lokala valutor. Under andra kvartalet minskade försäljningen med 4,1 procent i lokala valutor.
"Vi liksom branschen har påverkats av en kall vår och vi har dessutom haft en kalendereffekt med påsken. Vi har dock ökat vårt snittköp samt förbättrat vår marginal genom att vi har minskat våra prisnedsättningar. Det visar att vi har stärkt vårt kommersiella modeerbjudande och att vi lyckas i vårt kundmöte" säger Lindex vd Susanne Ehnbåge i pressmeddelandet.
Lindex onlineförsäljning ökade med 29,6 procent under första halvåret.