Trådlöst visar vägen
Livsstilsmärket Urbanista med bland annat trådlösa hörlurar ökar rejält. Det är särskilt i den kategorin man tar marknadsandelar och nya siffror från Gfk visar att företaget etablerat en mycket stark position med 20 procent av antalet sålda enheter i Sverige i juni 2019.
Urbanista har samtidigt dubblat sin marknadsandel de senaste tolv månaderna i Storbritannien. Därutöver har man nyligen nått framgång i USA och Kanada med en lyckad lansering den trådlösa hörluren ”Stockholm”. Man finns nu representerade hos mer än 3 000 återförsäljare i Nordamerika.
Urbanista är ett skandinaviskt livsstilsvarumärke inom audio och sedan 2014 ett helägt dotterbolag till Strax. Sedan övertagandet har man ökat omsättningen och gått från rött till svart resultat.
– Vi är mycket nöjda med utvecklingen för Urbanista sedan förvärvet 2014, både som varumärke och finansiellt. Redan under 2018 uppnådde Urbanista en betydande storlek med en omsättning uppgående till cirka 14 MEUR med fortsatt stabil lönsamhet. Under 2019 uppgår tillväxten fram till nu till cirka 50 procent och ökar, bland annat genom e-handel som ökat med 400 procent, vilket ger oss förhoppningar om ett mycket starkt år. Med tanke på Urbanistas starka position både online och offline är jag övertygad om att Urbanista representerar ett betydande värde för Strax, säger Strax vd, Gudmundur Palmason.
Om Strax
- Strax är en global spelare inom mobila tillbehör och med egna varumärken som XQISIT, Urbanista, Thor och CLCKR, samt licensierade märkena Adidas och Bugatti. Strax har 190 anställda i 13 länder, med operativt huvudkontor och logistik- och distributionscenter i Tyskland. Strax är noterat på Nasdaq Stockholm.