Junkyard blir norskt
Junkyard får nya ägare igen. Det norska familjeföretaget Varner köper Junkyard från investmentbolaget Frankenius Equity. Nätbutiken för street fashion hamnar därmed under samma paraply som varumärken som Bik Bok, Carlings, Cubus, Dressmann, Levis Store, Urban och Volt. Ägarbytet sker fem år efter att grundaren Thomas Löfgren sålde sitt street fashion-företag till Frankenius Equity och dess ägare Paul Frankenius.
– Det känns mycket bra att kunna lämna över till en äkta industriell köpare. Bröderna Varner är hängivna klädhandlare med bevisad fingertoppskänsla, stor kunskap och ett imponerande nätverk av fysiska butiker. Tillsammans med Junkyards kompetens inom e-handel blir det en perfekt match, säger Paul Frankenius.
Marius Varner, vd och yngst av bröderna Varner, bekräftar att Junkyard koncept passar utmärkt in i den norska koncernen.
– Det är ett mycket bra varumärkeskoncept som vi ser stora möjligheter att utveckla. Vi vill ta ett ännu starkare grepp om ungdomsmarknaden och tror på att ge våra kunder en helhetsupplevelse av service både butik och på nätet, säger Marius Varner.
Junkyard startade 2002 som en liten skatebutik och har under parollen "we are fashion, street and sports" vuxit till Skandinaviens största nätbutik för street fashion. Med expansion till stora marknader som Tyskland och Frankrike har omsättningen från 2014 till 2018 ökat från 238 miljoner till 335 miljoner. Förra sommaren öppnade Junkyard sin första flaggskeppsbutik. På Gamla Brogatan i Stockholm förfogar företaget nu över en butiksyta på 300 kvadratmeter. Junkyard har även en butik i Trollhättan.
– Med Varner som ny ägare ser jag en ljus och spännande framtid med mycket kreativt samarbete, säger Ted Boman, vd för Junkyard.
Varner föddes 1962 när Frank Varner öppnade sin första butik i Oslo. I dag omfattar koncernen cirka 1450 butiker i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Island, och Polen.
Samtliga anställda på Junkyard är informerade om den aktuella affären.