Ikea satsar på hemleverans av mat
Ikea är enligt egen utsago världens sjätte största matkedja. Nu ska möbeljätten ta nästa steg på matfronten och leverera sin svenska mat hem till kunderna.
Det var den spanska tidningen El Confidential som först rapporterade om planerna, men Ikea har sedan bekräftat till Fast Company att ett första försök görs i Paris. Ikea ska leverera sin svenska mat från det nya citynära varuhuset som ligger på två plan mitt i stadens centrum. Om piloten visar sig framgångsrik kan hemleveranserna sedan spridas vidare på den europeiska marknaden.
Många frågetecken omgärdar fortfarande projektet. Enligt Fast Company är det till exempel oklart om Ikea kommer att leverera varm färdigmat eller om det enbart handlar om ouppvärmda eller frusna varor. Inte heller framgår det om det kommer att gå att beställa hem Ikeas berömda köttbullar eller om de kommer att saknas på menyn precis som på Ikeas citynära experiment-butiker.
”Vi har inga fler detaljer att dela med oss, eftersom vi är så tidigt i processen”, säger Ikeas talesperson till Fast Company.
Onlineförsäljning av mat är en växande marknad som också passar in i Ikeas strategi för att nå storstadskunderna inne i citykärnorna. Ikea har också moderniserat sin matsatsning på andra sätt. I höstas lanserades egna vegankorvar och i mars serverade Ikea Sverige sin första egenodlade sallad.