23948sdkhjf

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

Importpriserna på kläder och skor ökar. Trots en ökad försäljningsvolym hos handlarna pressar den svaga kronkursen handlarnas marginaler, enligt Svensk Handels kvartalsrapport Stilanalys.

Den svenska kronkursen fortsätter att gå svagt. Det har gett negativa konsekvenser för modehandeln där många gör sina inköp i dollar eller euro för att sedan sälja dem i kronor till svenska konsumenter.

– Med högre inköpspriser, samt en stenhård konkurrens som gör det svårt att överföra prisuppgångar till konsumentledet, fortsätter modeföretagens marginaler att pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Enligt Svensk Handels månatliga Stilindex, som mäter försäljningen i fysiska modebutiker och deras e-handel, minskade klädhandeln med 0,5 procent under perioden januari till april i år. Under samma tidsperiod ökade försäljningen inom skohandeln med 0,9 procent.

– Den strukturomvandling som handeln befinner sig i innebär stora förändringar. En ökad konkurrens som främst kommer från e-handeln i kombination med en mycket svag krona och mycket hög importandel leder till minskade marginaler för många modehandlare, säger Johan Davidson.

För modehandeln har e-handeln en betydande påverkan då e-handelsandelen inom branschen blir allt större. Under 2018 utgjorde e-handeln 18 procent av försäljningen inom modehandeln. Första kvartalet under 2019 fortsatte modehandeln att växa tvåsiffrigt på nätet. Kläder och skor är också den kategori som flest handlar på nätet. Av alla som uppgett att de e-handlat under januari till mars hade 38 procent handlat kläder eller skor. Den näst vanligaste kategorin att handla under perioden var skönhet och hälsa som låg på 34 procent.

– Modehandeln har en så kraftig tillväxt bakom sig att kombinationen fler aktörer via nya kanaler och nya köpmönster fått en bumerangeffekt. Även om modehandeln inte kommer att gå lika långt som bokhandeln, där nu de flesta köp görs via nätet, så ser vi att modehandeln nått brytpunkten på 15 procent som innebär att tillväxten främst sker via nätet, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093