Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar
Elgiganten kan se tillbaka på sitt brutna räkenskapsår med tillförsikt. Elektronikföretaget såg en tillväxt på 7,2 procent och en omsättning på 12,7 miljarder kronor samt en marknadsandelsökning med 2 procent, från 31 procent till 33 procent av den totala marknaden. Resultatet ökade till 210 miljoner kronor, en ökning med 5 procent.
– Det är ett resultat som går precis tvärtemot branschen och vad konkurrenterna har att rapporta. Vi har under fem år visat starkt resultat och nu slår vi nästan alla rekord vilket vi är superstola över säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i en intervju med Dagens Handel.
Förutom resultatrekord och omsättningsrekord har Elgiganten i år även kunnat visa upp sitt hittills högsta antal nöjda kunder och medarbetare. Antalet nöjda kunder i företagets mätningar uppgår till 91 procent.
Inte oväntat, och i linje med resten av branschen, är det framförallt online som Elgiganten vuxit mest procentuellt. Bolaget har vuxit med 24 procent under räkenskapsåret, samtidigt som de även vuxit i de fysiska butikerna.
– Det som är intressant är inte online-tillväxten så mycket som att vi växt i alla format. Vi växer 11 procent i franchise, 8 procent i de små och 7 procent i våra stora butiker, säger Niclas Eriksson.
Enligt Niclas Eriksson är anledningen till att de fysiska butikerna fortsätter att växa att Elgiganten verkligen satsat på sina omnikanallösningar.
– I dag ser vi att 83 procent av alla kunder är från digitala kunder, men vi ser egentligen att alla kunder är digitala. Det visar sig även i butikerna där 50 procent av köpen är click and collect, säger Niclas Eriksson.
Antalet butiker med det nya Smart at home-konceptet utökades med 10 stycken under året och under kommande år är planen att det ska tillkomma ytterligare 16 stycken. Sex butiker byggs om till det senaste konceptet 3.0, två nya Phonehouse tillkommer samt sex nya franchise-butiker. Enligt Niclas Eriksson ser det i dagsläget inte ut som om de fysiska butikerna är på väg bort.
– Våra siffror talar lite emot den långsiktiga trenden men på längre sikt går vi nog mot mindre butiker. För tio år sedan var det megastores som gällde men när vi bygger nu så minskar vi även på ytan. Men när många säger att minskad yta betyder minskat utbud så gör vi tvärtom och ökar det istället, säger han.
Och sortimentet ska utökas med råge. Från att ha tidigare utökat sitt sortiment från 7 000 artiklar till 20 000 2018 har Elgiganten nu fördubblat utbudet till 40 000 artiklar. Och nu säger Niclas Eriksson att det under nästkommande år ska bli hela 100 000 artiklar.
Hur ser era marginaler ut?
– Allt är relativt men det är klart att vi skulle vilja se bättre marginaler, men det är en tuff tidspress och då måste man anpassa sina kostnader. Vi sänkte vår kostnadsmassa med en procent förra året och nu sänkte vi den med en procent till, säger Niclas Eriksson.
Hur då?
– Genom att effektivisera processen, att kunna ändra priser löpande digitalt, att kunna automatisera tråkiga räkneexerciser och istället lägga tid på att träffa kunden.
– Det går inte att press priserna så mycket mer och nu är priser inte längre den största konkurrensfaktorn. Det är ju så klart att den som inte har ett bra pris existerar inte i framtiden, man måste däremot vara bra på en massa andra saker.