Rusta lanserar två e-handelsbolag
Detaljhandelsjätten lanserar två fristående e-handelsbolag, mattföretaget Ciqola Carpets och Happy Angler som är en specialist på fiskeutrustning med försäljning i 40 länder som förvärvades i samband med köpet av den finska varuhuskedjan Hong Kong 2018. Huvudmarknader för e-handlaren är Finland, Sverige och Ryssland.
De självständiga bolagen lanseras under det helägda dotterbolaget Homeshop Ventures som ägs till 100 procent av Rusta och som leds av Per Wennerström som tidigare i år utsågs till vd för den nya verksamheten.
Men trots e-handelssatsningarna är den fysiska kanalen alltjämt i huvudfokus.
– Rusta är ett fysiskt koncept där det låga priset är vårt viktigaste kundlöfte. Så länge vi ser att den fysiska kanalen är bäst på att leverera lägsta pris till kund kommer detta vara vår huvudkanal. För specialiserade bolag som Ciqola Carpets och Happy Angler tror vi att det finns större fördelar med att satsa på försäljning via nätet, bland annat kan vi erbjuda ett väsentligt bredare sortiment som når högre upp i prisstegen till en delvis ny och bredare målgrupp, säger Göran Westerberg, vd.