Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest
2019 inleddes med en total tillväxt i e-handel om 15 procent. Det framgår av e-barometern för första kvartalet från Postnord i samarbete med Digital handel och HUI Research.
Högsta tillväxttalen noterades inom mogna men också prispressade hemelektronikbranschen med en ökning om 18 procent.
Ökningen förklaras i rapporten med att inhemska aktörerna tog tillbaka försäljning från utlandet i och med att kinahandeln med småelektronik har reducerats kraftigt sedan fjolåret. Därtill har aktörerna byggt ut både sortiment och leveransmodeller vilket tilltalat kunderna.
Även dagligvaruhandeln uppvisar fina tillväxttal och hade en tillväxt om 19 procent och blev därmed vinnarbransch i rapporten. Det betyder att var åttonde e-handelskonsument handlade livsmedel på nätet under kvartalet vilket är en rekordnotering.
”De stora branscherna hemelektronik samt kläder och skor presterade bra trots – eller kanske delvis till följd av – en mycket kärvare utveckling för de fysiska butikerna", skriver Postnord i rapporten.
Det visar E-barometern Q1 som sammanfattar svenskarnas e-handel första kvartalet 2019 och har temat hållbarhet och hållbara leveranser vilket många konsumeter uppges vara villiga att betal mer för.
Totalt ökade e-handeln med 15 procent under årets första kvartal. Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen. 68 procent av svenskarna e-handlar varje månad.
2018 blev en milstolpe i och med att nätet för första gången tog hela tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln och i rapporten kan konstateras att e-handelsåret 2019 inletts väl.
Så ser tillväxtutvecklingen ut i delbranscherna under första kvartalet: Hemelektronik 18 % Kläder/skor 13 % Böcker/media 4 procent Inredning/möbler 17 % Sport/fritid 12% Barnartiklar/leksaker 6 % Dagligvaror 19% Källa: e-barometern |