Så ska Lekextra expandera i Sverige
Vid årsskiftet, i mellandagarna, gick Top-Toy med kedjan BR och butiker för Toys R Us i konkurs. Efter den uppmärksammade konkursen har konkurrenternas nyöppningar i leksakshandeln duggat tätt.
Både Lekia och Lekextra har öppnat butiker i konkursens kölvatten och i det närmaste tävlat om att ta över lägen och förhandla med fastighetsägarna om nya butikslägen.
Lekia har också tagit över flera av kedjornas och häromveckan uppgav Handelsnytt att åtminstone 80 medarbetare från den tidigare konkursade kedjan fått arbete hos Lekia. Hittills har kedjan öppnat ett 30-tal butiker på platser där BR och Toys R Us slagit igen.
Även Lekextra har aviserat att kedjan satsar på expanion i Sverige. I dag finns ett 40-tal butiker spridda över hela landet i Sverige och kedjans ägare Nordic Toy Team växer både i Sverige och Norge med de tre koncepten Lekextra, Kozmos och Ringo.
– Expansionen är till stor del på grund av det som hänt med Top Toy och BR men vi har sedan länge planerat en expansion i framförallt Sverige. Sedan deras konkurs har vi etablerat 18 stycken nya butiker, 12 stycken nya är på gång eller öppnar i dagarna i Norge och i Sverige har vi i dagsläget etablerar 5 stycken nya butiker och fler är på väg, säger Peter Liljeberg, kedjeledare, till Dagens Handel.
På frågan om hur han ser på konkurrensen och hur han ska styra undan en negativ utveckling likt den för Top-Toy säger han att det också handlar om rätt lägen och framförallt dedikerade och duktiga handlare som ska backas upp av av kooperativet som ägs av medlemmarna.
Peter Liljeberg menar att de faktum att de är ett kooperativ ger dem en helt annan närvaro på marknaden i de beslut de tar.
– Utöver det har vi ett kedjekontor som ger allt för att medlemmarna ska fortsätta att utvecklas och vara lönsamma.
Han lägger till att tilltron till de egna koncepten är stark och menar att tillsammans med duktiga butiksägare, roliga upplevelser samt bra sortiment så hävdar de sig bra i konkurrensen.
– Det är självklart en utmaning att fortsätta växa och vi är noga med var vi etablerar oss, för att våra handlare ska få en sund och bra utveckling i sina butiker i många år framöver. Vårt fokus just nu är att vi söker efter fler som vill driva butiker i Sverige. Vi vill fortsätta vår expansion på orter eller områden som vi idag inte finns etablerade, säger Peter Liljeberg.
Den växande e-handeln, något som också angavs som skäl i Top Toys konkurs, är en konkurrent som hela tiden är närvarande.
– Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel och ”pick and collect” även till Sverige. Den har fungerat väldigt bra i Norge och vi hoppas på samma utveckling även i Sverige.
Och även om expansionen i Sverige var planerad så ser Peter Liljeberg att konkurrensen hårdnar om det fysiska butikslandskapet i Sverige.
– Våra konkurrenter såg självklart också fördelarna av att Top-Toy gick konkurs och försöker dra nytta av de fördelarna som finns i och med att de försvann. Vi skiljer oss en hel del gentemot varandra men har på ett mer övergripande plan en bra dialog och inköpssamarbete med många av dem.
Nordic Toy Team består av 258 butiker i både Norge och Sverige och de tre koncepten drivs från kedjekontoret i Drammen i Norge.