Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna
Alibabas nya matsatsning går under namnet Ego. Den första butiken har öppnat i Shanghai med en mix av färsk mat och convenience-varor.
Alibaba är Amazons kinesiska motsvarighet. Även e-handelsjätten i öst investerar stora pengar i dagligvaruhandeln. Mest omtalade är Hemabutikerna som av många experter anses vara den mest framgångsrika modellen i världen för framtidens matbutiker.
I början av 2017 ingick Alibaba ett uppmärksammat strategiskt partnerskap med det statliga retailbolaget Bailian Group, som äger totalt 4 700 supermarkets, convenience-butiker och apotek. Nu två år senare syns det första resultatet av samarbetet mellan de två jättarna.
Den första av 500 planerade Ego-butiker öppnade nyligen i Shanghai. Enligt Inside Retail Asia har lokaler redan säkrats för ytterligare 30 butiker. Två format ingår i utrullningsplanerna, ett större koncept och ett mindre för satellitbutiker.
Ungefär två tredjedelar av butiksytan hos Ego är avdelad för färsk eller uppvärmd mat och dryck, inklusive kaffe, kaffebröd och varma rätter. På resten av utrymmet sker försäljning av förpackade matvaror.
Tanken är att med Ego kombinera Alibabas tekniska expertis med Bailain Groups erfarenhet av mer traditionell retail och på så sätt ligga längst fram när det gäller allt från Big data och supply chain-integration till medlemsprogram, sömlösa betalningar och logistiska synergier.
Butiken i Shanghai har tre självutcheckningsdiskar där det går att betala både med Alipay och Bailians digitala plånbokslösning.