Avgörande förändring i höst – få handlare redo
Vilket datum blir avgörande för e-handeln i år? Det är varken Singles Day eller Black Friday utan i stället den 14 september då PSD2-direktivet träder i kraft. Direktivet innebär en rad förändringar för aktörer inom e-handel, från företag till banker. Men frågan är om handlarna är redo för förändringarna?
Den 14 september träder PSD2-direktivet i kraft. Detta innebär bland annat att e-handlare kommer att behöva använda sig av säkerhetssteget 3D Secure för majoriteten av alla nätköp. De flesta konsumenter känner i dag till 3D Secure som en ruta där man blir ombedd att legitimera sig – exempelvis med BankID – när man handlar online.
Detta säkerhetsinslag kan kunder säkerligen uppskatta i teorin, men det är samtidigt känt som en konverteringsdödare för e-handlare. Ungefär 4 procent av alla köp går i stöpet på grund av 3D Secure. För företag som säljer genom mobilen eller appar är siffran oftast mycket högre, eftersom 3D Secure inte är mobilanpassat. Kraven riskerar alltså skapa ett onödigt skavande mellan handlaren och kunden om inte handlaren använder kvarvarande tid till att säkra sin efterlevnad.
E-handlare som väljer att inte göra någonting alls står som vid alla stora förändringar i den största skottgluggen. Bankerna kommer då inte att kunna godkänna kortköpen, och konverteringen kommer att störtdyka.
Från vår senaste studie har handlare från en rad europeiska länder fått möjlighet att själva bedöma hur förberedda de är inför den 14 september. Endast 23 procent av nordiska företag är beredda på PSD2 – bakom Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien. Som det står just nu riskerar alltså en mängd handlare att drabbas av stora konverteringsproblem i september. Än värre är den tydliga majoriteten, såväl i Norden som övriga Europa, som ännu varken har inlett sin efterlevnadsprocess eller ens tilldelat resurser för en strategi.
För att garantera sin efterlevnad och samtidigt behålla sin konvertering behöver handlare se över sin tekniska uppsättning. Den nya standarden 3D Secure 2.0 följer direktivet och erbjuder samtidigt en bättre kundupplevelse. Win-win helt enkelt.
Handlare har en lång och god tradition av att prioritera kundens upplevelse när det kommer till köp, men allt fler nya tekniskt komplicerade regleringar gör det allt snårigare att tillhandahålla sömlösa köpupplevelser. Kvarstår gör endast om det är kunden eller handlaren som måste anpassa sig, och svaret där kan upplevas självklart – handlare måste säkra sina köpkanaler.
Att göra det kan i detta skede uppfattas som svårt, men med tre enkla steg kan e-handlare redan i dag sätta sig i en bra position för att ta tag i de stora förändringarna som står runt hörnet.
- Sätt dig in i direktivet och förstå vilka av just dina transaktioner som berörs.
- Kontakta din betalningsleverantör för att se över vilka alternativ du står inför.
- Avsätt tillräckligt med tid för att uppdatera din tekniska uppsättning.
Tobias Lindh, Nordenchef för betalningsföretaget Adyen
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.