23948sdkhjf

Lindex krymper butiksnätet – förlusten minskade under första kvartalet

Modekedjan minskade förlusten under första kvartalet och ökade försäljningen digitalt.

Lindex omsättning för första kvartalet, januari till mars, minskade med 0,3 procent och uppgick till 114,5 miljoner euro (114,8). I jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 2,8 procent och omräknat i svenska kronor ökade försäljningen med 4,2 procent.

Bruttomarginalen för kvartalet landade på 59,2 procent (57,7). I ägaren Stockmanns rapport framgår att Lindex bruttomarginal ökade tack vare färre rabatter.

Rörelseresultatet förbättrades med 31 miljoner kronor till -131 miljoner kronor (-162).

- Vår starka resultatförbättring speglar Lindex fina tillväxt och utveckling. Vi har stärkt lönsamheten i vårt butiksnät och vi fortsätter växa digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med partners. Vi kommer även lansera fler spännande online-samarbeten framåt. Att möta vår kund där den vill bli mött och överträffa förväntningarna bygger vår framgång som globalt starkt varumärke, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

Online ökade försäljningen med 40,9 procent.

Under kvartalet öppnade modekedjan 2 butiker och stängde 9. Verksamheten i Polen avslutades.

I Stockmanns rapport heter det att Lindex ska fokusera på att optimera sina butikslägen och olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas.

Det totala antalet butiker uppskattas minska något jämfört med i fjol och därtill ska kedjan fortsätta att expandera till nya försäljningskanaler.

Ägaren Stockmann uppskattar att Lindex ska fortsätta att uppvisa ett stabilt resultat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062