Finska byggjätten storsatsar i Sverige
Efter ett oroligt 2018 inom K-rauta, med minskande omsättning, införs nu förändringar.
Ett nytt yteffektivare koncept med många digitala lösningar ska lyfta den förlusttyngda kedjan, uppger Market.
- Med dagens snabba logistik och interaktiva miljöer kan man bedriva detaljhandel mycket mer yteffektivt än tidigare, säger Carl Littlewood, COO på K-rauta i Sverige, till Market.
Kedjan ska minska ytorna med 3 500 kvadratmeter för att passa det nya konceptet som är designat för en yta på runt 4 000 kvadratmeter.
Först ut är varuhuset i Eskilstuna som är lönsamt i dag.
– Vi har en ny kundtjänst vid entrén. I butiken möts du först av färg- och golvavdelningen, de delarna som vi ligger i topp med i vår bransch, säger Eric Messing, varuhuschef på K-rauta i Eskilstuna, till Eskilstuna-Kuriren.
Färgavdelningen uppdateras och butiken får en designstudio för digital projektplanering.
I Eskilstuna blir det nyöppning 8 juni.
K-rauta har idag 18 varuhus i Sverige, från Umeå i norr till Malmö i söder, och har runt 900 medarbetare i Sverige, enligt företagets hemsida.