Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”
Coop Gotland är den förening som ökar mest med en jämförbar nettoomsättningsökning på 9,5 procent under 2018.
– Jag tror mycket handlar om att vi knyter åt oss kunder för att vi går mot strömmen. Vi visar att Coop är coolt, säger Coop Gotlands vd Carl-Johan Stålhammar till Fri Köpenskap.
Inte minst gick föreningens egen rockkonsert, Döskallen, nyligen av stapeln med över tusen besökare.
– Vi gillar att vara rebelliska, inte göra som alla andra. Jag tror att folk uppskattar det.
Nu kommer nästa test från Coop Gotland. Föreningen satsar nämligen en pop up-butik i Kneippbyn under sommaren, vilket lokaltidningen Helagotland var först med att berätta.
– Jag tror att det är ett helt unikt koncept inom Coop, konstaterar Carl-Johan Stålhammar.
Butiken öppnar till Midsommar och kommer att ha öppet i åtta veckor. Butiken är ett samarbete med ägaren av stugbyn och vattenlandet intill, Bobbo Werkelin.
– När man är utomlands finns det inte sällan en liten ”minimarket” vid hotellet. Det är ungefär den typen av känsla vi vill förmedla. Lek och vatten-landet har 5 000 besökare per år och stugbyn drar många kunder, så det här blir spännande.
Säljytan blir omkring 150 kvadratmeter och sortimentet kommer att innefatta saker som grilltillbehör, färsk bröd, chips dricka och även viss försäljning av specialvaror.
– Det här blir också ett utmärkt tillfälle för våra anställda med butikschefsambitioner att testa vingarna, konstaterar Carl-Johan Stålhammar.
5-6 personer kommer att snurra på bemanningen och totalt finns det plats för 2-3 personer åt gången.