Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat
Nellys omsättning ökade med 10 procent under årets första kvartal, januari till mars, och uppgick till 302,4 miljoner kronor (276,0).
Rörelseresultatet förbättrades till -12,3 miljoner kronor från -20,0 miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Före av- och nedskrivningar landade rörelseresultatet på -7 miljoner kronor (-15). Bruttoresultatet ökade med 19 procent till 69 miljoner kronor.
Enligt rapporten ökade antalet kunder med 7 procent och e-handlaren säger sig ha lojala kunder och återkommande kunder står för cirka 85 procent av omsättningen.
Lejonparten av e-handlarens omsättning kommer från kunder som gör över fem köp per år.
Den genomsnittliga kundkorgen ökade med 11 procent under kvartalet. Under kvartalet lanserades Nellys utbud även via Zalando för att nå även utanför den egna räckvidden.
Nelly har tampats med hög returgrad och arbetat med att se över och digitalisera returprocessen pågår.
I rapporten framgår att returgraden under årets första kvartal var oförändrad jämfört med fjärde kvartalet 2018, men högre än i första kvartalet i fjol.
I rapporten framgår också att e-handlaren fortsätter att utveckla det egna varumärket NLY by Nelly.
Under årets första kvartal, januari till mars, minskade Qliros nettoomsättning och uppgick till 639,8 miljoner kronor (716,1). Rörelseresultatet förbättrades till -33,5 miljoner kronor (-58,8).
Arbetet med att ställa om till att driva de tre bolagen som ingår i koncernen, Qliro Financial Services, CDON Marketplace och Nelly, som självständiga bolag fortgår enligt plan, heter det i rapporten.