Venue Retail Group: ”Ytterligare butiker kommer sannolikt att avvecklas”
Under andra kvartalet, december till februari, uppgick nettoomsättningen för Venue Retail Group (VRG) till 240,1 miljoner kronor (254,3) vilket var en minskning med 14,2 miljoner kronor.
I jämförbara butiker backade försäljningen med 3,2 procent under kvartalet.
Ebitda-resultatet sjönk med 14,7 miljoner kronor till 2,1 miljoner kronor från 16,7 miljoner kronor.
Rörelseresultatet tyngs bland annat av omgörning av NK, omställningsarbetet inom affärsområdet skor och varuförsörjningen inom affärsområdet accessoarer främst under reaperioden i januari, uppger koncernen i rapporten.
Resultatet efter skatt uppgick till -3,0 miljoner kronor jämfört med 12,3 miljoner kronor för samma kvartal i fjol.
Vid utgången av perioden uppgick antalet butiker till 119 jämfört med 126 butiker vid utgången av samma kvartal i fjol.
Koncernen, som innefattar affärsområdena skor och accessoarer, har börjat stänga butiker och i stort avveckla Rizzokedjan till att endast innefatta ett fåtal större butiker samt digital handel.
Koncernen lanserade under kvartalet ett nytt butikskoncept för Accent som ska rullas ut i fler butiker.
VRG har 60 butiker för Accent i Sverige som tillsammans med Morris 44 butiker i Norge utgör affärsområdet Accessoarer.
Affärsområde Skor hade vid utgången av kvartalet 15 butiker i Sverige.
Under kvartalet har två Rizzobutiker stängts, i Gallerian i Stockholm och Triangeln i Malmö, och totalt har nu 4 av kedjans 14 butiker stängt och fler stängningar väntar enligt aviserad plan.
Koncernen har även stängt fyra Morrisbutiker i Norge; i Horten, Tönsberg, Kristiansand och Fornebu.
I kvartalsrapprten går nu koncernen ut och säger att ytterligare butiker än de tidigare aviserade kan komma att avvecklas och koncernen har identifierat ytterligare 10 till 15 butiker mindre och olönsamma butiker som kan komma att stängas.