Ica sänks av påsken
Försäljningen i samtliga Ica-butiker sjönk under mars med 3 procent i jämförbara butiker i jämförelse med samma period förra året. Anledningen till det kraftiga tappet är den påtagliga kalendereffekt som uppstår då påsken i år, till skillnad från förra året infaller i april istället för i mars. Ica uppskattar den här effekten till minus 5,3 procent.
Med detta i åtanke går det ändå att notera att i jämförbara butiker är det Nära-butikerna som fortsätter att prestera bäst av alla koncept då de endast tappade med 0,9 procent, näst bäst var Supermarket med minus 2,4 procent.
Totalt sålde butikerna för 9 958 miljoner kronor under mars och samtliga jämförbara butiker har sett en total försäljningsökning på 0,7 procent sedan starten på året.
Mars 2019 | Januari – mars 2019 | |||||
Butiksförsäljning exkl moms |
Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara | Mkr | Utveckling samtliga | Utveckling jämförbara |
Maxi ICA Stormarknad | 3 085 | -3,3% | -4,3% | 8 661 | 1,5% | 0,5% |
ICA Kvantum | 2 444 | -3,6% | -3,5% | 6 905 | 0,5% | 0,6% |
ICA Supermarket | 2 961 | -2,1% | -2,4% | 8 446 | 1,1% | 0,7% |
ICA Nära | 1 469 | -1,8% | -0,9% | 4 135 | 0,4% | 1,6% |
Total | 9 959 | -2,8% | -3,0% | 28 147 | 1,0% | 0,7% |