23948sdkhjf

Ica sänks av påsken

Försäljningen i samtliga Ica-butiker sjönk under mars med 3 procent i jämförbara butiker i jämförelse med samma period förra året. Anledningen till det kraftiga tappet är den påtagliga kalendereffekt som uppstår då påsken i år, till skillnad från förra året infaller i april istället för i mars. Ica uppskattar den här effekten till minus 5,3 procent.

Med detta i åtanke går det ändå att notera att i jämförbara butiker är det Nära-butikerna som fortsätter att prestera bäst av alla koncept då de endast tappade med 0,9 procent, näst bäst var Supermarket med minus 2,4 procent.

Totalt sålde butikerna för 9 958 miljoner kronor under mars och samtliga jämförbara butiker har sett en total försäljningsökning på 0,7 procent sedan starten på året.

Mars 2019 Januari – mars 2019
Butiksförsäljning
exkl moms
Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara Mkr Utveckling samtliga Utveckling jämförbara
Maxi ICA Stormarknad 3 085 -3,3% -4,3% 8 661 1,5% 0,5%
ICA Kvantum 2 444 -3,6% -3,5% 6 905 0,5% 0,6%
ICA Supermarket 2 961 -2,1% -2,4% 8 446 1,1% 0,7%
ICA Nära 1 469 -1,8% -0,9% 4 135 0,4% 1,6%
Total   9 959 -2,8% -3,0%   28 147 1,0% 0,7%
Läs mer om: Ica
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094