Kraftig butiksminskning för Glitter
Glitter har under en längre tid tampats med vikande lönsamhet men nu har kedjan som utgör affärsområdet Fashion inom Bergendahl & Son tagit krafttag för att nå lönsamhet. Det framgår av bolagets bokslutsrapport för det brutna räkenskapsåret som avslutades i augusti i fjol.
Under året har 29 butiker avvecklats och 4 nya tillkommit och butiksbeståndet har under de senaste två åren minskats med ett 50-tal butiker, enligt koncernens bokslut. Trots stor butiksnedläggning har Glitter lyckats hålla i försäljningen som uppgick till 637 miljoner kronor (636) 2018.
Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster förbättrades under verksamhetsåret med 37 miljoner kronor. I rapporten skriver Begendahl att "samtliga koncernenens butiker att vara lönsamma och bidra till kostnadstäckning av de centrala omkostnaderna".
I slutet av 2018 omfattade kedjan totalt 190 butiker på den nordiska marknaden.
Det är inte bara butikskledet som setts över för att vända kedjans neagtiva utvecklingen utan även den centrala administrationen har slimmats och som det heter anpassats för att resultatutveckling kraftigt ska förbättras.