23948sdkhjf

Rustas city-boom – vill växa snabbt

Nu ska kedjan växla upp med fler city-butiker.

Rusta trycker på gasen. I går invigdes den tillfälliga butiken på Regeringsgatan 42 intill NK mitt i centrala Stockholm.

– Helt otrolig start. Vi slussar igenom så många kunder som går i butiken och därutöver ringlar sig kön i princip runt hela huset. Vi har blivit totalt nedsprungna i dag, säger Rustas vd Göran Westerberg.

Butiken sitter på ett tillfälligt rivningskontrakt fram till augusti men frågan är hur tillfällig den blir.

– Vi har två andra rivningskontrakt i Västberga och i Nacka, och de butikerna öppnade 2010 och 2013 men de är fortfarande öppna så att vi hoppas ju naturligtvis på att det här kanske blir ytterligare ett sådant exempel, säger Rustas vd Göran Westerberg till Fri Köpenskap.

I kontraktet innefattas även en option på Paradisets gamla lokaler som ligger vägg i vägg. Paradiset har som bekant flyttat för ett nytt koncept i NK:s saluhall ett stenkast bort.

– Den nuvarande butiken är en tvåplanslösning på 860 kvadratmeter men vårt koncept mår bäst kring 2 000 kvadratmeter om vi ska rymma hela sortimentet. Med Paradisets tidigare lokaler får vi tillgång till ytterligare 800, berättar Göran Westerberg.

Och planerna slutar inte där. Rusta vill öppna omkring tio butiker i centrala Stockholm samt en handfull i Göteborg och Malmö.

– Omkring en miljon svenskar handlar hos oss minst en gång i månaden och på årsbasis handlar 80 procent av befolkningen mellan 16-18 år i minst en Rusta-butik. Majoriteten av den övriga 1,5 miljonen som vi inte når ligger ofta just i dessa hypercentrala lägen.

Se en intervju med Göran Westerberg.

Orsakerna är att många av dessa kunder saknar bil och därigenom har svårt att ta sig ut till Rustas externa handelsplatser.

– Vi har till exempel bara en butik i Solna Centrum som kan nås med tunnelbanan. Samtidigt är den butiken ett av våra draglok ekonomiskt.

Och det säger enligt Göran Westerberg en hel del eftersom Rustas försäljning ökar med över åtta procent i jämförbara butiker.

– Kunderna gillar oss, och nu ska vi visa att vi är precis lika gångbara på fina gatan.

Samtidigt som butiken förväntas prestera finns också marknadsmässiga fördelar. I City-lägen får butiken inte sällan ”showroom”-fördelar.

– Det är fler som får upp ögonen för vårt sortiment på nätet och sedan är det många fastighetsägare som bevakar oss på ett helt annat sätt. Det är en stor fördel att finnas centralt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094