Nu vill de också handla mat på nätet
Barnfamiljer i storstäder har länge varit den absolut största kundgruppen som handlat mat på nätet.
Den gruppen har inte på något vis sprungits om, drygt hälften av nätmatskunderna är barnfamiljer men enligt statistik som tagits fram av Yougov, på uppdrag av Strongpoint, är den näst största konsumentgruppen unga vuxna utan barn, tre av tio närmare bestämt.
Enligt undersökningen är den här kundgruppen också den grupp som kommer att växa mest de kommande åren då de beräknas stå för drygt 40 procent av kundtillväxten. Enligt undersökningen efterfrågar den här kundgruppen dessutom främst flexibilitet, något som anses ännu viktigare än snabba leveranser, 29 procent uppger att möjligheten att själv välja var och när leveranser kan hämtas upp är viktigast för dem.
– Vi har fått tydliga signaler om att det sker förändringar bland nätmatskundernas efterfrågan på flexibilitet och de här siffrorna visar ytterligare vad det är som sker. De yngre målgrupperna har andra förväntningar på att själva kunna välja tid och plats och sitter inte gärna hemma och inväntar leverans, säger Sven Calissendorff, vd på Strongpoint Sverige i en kommentar.