23948sdkhjf

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

50 tjänster försvinner och ett 20-tal butiker stängs.

I samband med rapportsläpp för andra kvartalet  på onsdagsmorgonen aviserade Kappahl att kedjan nu initierar ett sparprogram som innebär personalminskningar med 50 tjänster under året; ett 40-tal tjänster på huvudkontoret och därtill tjänster på distributionscentralen i Mölndal.

I programmet som enligt kedjan ska förstärka resultatet med mer än hundra miljoner kronor ingår även butiksstängningar och ett 20-tal olönsamma butiker ska försvinna under det kommande året.

"Vi fortsätter arbetet med att genomlysa kostnader, vi förbättrar vårt varuflöde och effektiviserar marknadsbearbetningen. Sammanslagningen av vårt butikslager och e-handelslager som genomförs under våren kommer att medföra betydande effektiviseringar av lagerdriften och ökad kundnytta genom snabbare och mer flexibla tjänster", heter det i kvartalsrapporten.

Kappahl hade vid utgången av andra kvartalet totalt 380 butiker (363), varav 27 (17) är butiker för barnklädeskonceptet Newbie. I Sverige finns 182, 101 i Norge, 61 i Finland, 29 i Polen och 7 i Storbritannien.

Enligt rapporten fortsätter barnmodekonceptet att utvecklas väl och kedjan öppnade nyligen även en butik för hela barnmodesortimentet på Södermalm i Stockholm.

Under kvartalet har bolaget stängt två butiker i Finland och en i Norge. 

I rapporten skriver modekedjan att e-handelsförsäljningen ökade  under första kvartalet med 14 procent och utgjorde drygt 5 procent av kedjans  totala försäljning. Mer än hälften av e-handeln levererades via click och collect-tjänst vilket kedjan menar bidrog till merförsäljning i butik.

Under räkenskapsårets andra kvartal, december till februari, uppgick nettoomsättningen till 1 185 miljoner kronor (1 115) vilket var en ökning med 6,3 procent. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2,9 procent, med nya och stängda butiker inräknade, med 1,7 procent .

Rörelseresultatet mer än halverades till 2 miljoner kronor (5) för kvartalet. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 57,5 (58,8) procent och resultatet efter skatt minskade till -1 miljoner kronor (5).

7 april tillträder Elisabeth Peregi som ny vd och koncernchef.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069