Ica fortsatte vinna marknadsandelar
Den totala försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent i februari, jämfört med samma månad förra året, enligt dagens Dagligvaruindex.
Det innebär att marknadsledaren Ica knaprar åt sig ytterligare marknadsandelar. Av Icas nyligen presenterade siffror över butiksförsäljningen för februari framgår att Ica ökade sin försäljning med 3,3 procent. I Icas siffror ingår även nätförsäljningen.
Delar man upp siffrorna för dagligvaruhandeln ökade butiksförsäljningen med 2,7 procent och e-handeln med 20,7 procent.
För de senaste 12 månaderna (mars-februari) har har försäljningen ökat 3,0 procent, varav 2,6 procent i butik och 24,3 procent online.
Enligt SCB är prisförändringarna det senaste året 2,9 procent (KPI, SCB).
– Försäljningen går hyggligt men om hänsyn tas till prisförändringar under det senaste året antyder det att volymen ligger i stort sett stilla. Prisförändringarna kan i sin tur kopplas till kronförsvagningen som skett under det senaste året, säger Daniel Liljeberg ,näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
Under det senaste året har den svenska kronan försvagats med över 4 procent vilket påverkat importpriserna.