Näthandlare tror på framtiden
Efter två fattiga månader ser handeln nu positivt på framtiden, det framgår av den senaste handelsbarometern som tagits fram av Svensk Handel. Mest ökade tron för e-handlarna som tror på en stark framtida försäljning. Deras tro på ökad försäljning ökade med 1,6 procent i jämförelse med föregående månad, medan butikernas tro ökade med hälften, alltså 0,8 procent.
– Handlarna har lämnat två av årets svagaste försäljningsmånader bakom sig och blickar fram emot vårförsäljningen. Även handlarna längtar efter skönt vårväder eftersom det sätter fart på försäljningen i många butiker, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel i en kommentar.
Dagligvaruhandelns tro ökade med 0,3 procent i jämförelse med sällanköpshandeln som ökade med 1,3 procent men då låg sällanköpshandeln en bra bit under de totala tilltron till att börja med, dagligvaruhandeln ligger nämligen på index 98,3 och sällanköpshandeln på 90,1 där neutral nivå är 100. E-handeln ligger nu på index 108,9.