Vårväder och svaga jämförelsesiffror lyfte modehandeln
Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker, med e-handel inräknad ökade med 2,5 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skohandeln uppvisar en ökning om 4,7 procent mätt på jämförbara enheter och i löpande priser. Hittills i år har klädförsäljningen ökat med 0,6 procent och skoförsäljningen med 7,8 procent.
– Det tidiga vårvädret gav extra fart åt modehandeln. Visserligen var svaga jämförelsesiffror en bidragande orsak till uppgången i februari, men vi gläder oss åt en något starkare försäljning, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Hittills i år har klädförsäljningen ökat med 0,6 procent och skoförsäljningen med 7,8 procent.
Svensk Handel Stil konstaterar att februari gick i mål väl trots att lönen utbetalades efter veckoslutet.
Nu hoppas branschorganisationen på positiva siffror även i mars då även den månaden har svaga jämförelsesiffror och att påsken, som generellt är dålig för sällanköpsvaruhandeln, infaller i april i år.