Adlibris vd avsätts av styrelsen
Adlibris resultatras har nu lett till vd Johan Klebergs avgång. Kleberg tvingas med omedelbar verkan sluta som vd för Adlibris Group, skriver Svensk Bokhandel.
– Det är helt enkelt så att jag och bolagets ordförande har olika syn på verksamheten framåt. Då är det naturligt att jag slutar, säger Kleberg till Svensk Bokhandel.
Johan Kleberg, som kom från tv-branschen till Adlibris 2014, medger för Svensk Bokhandel att han inte slutar på eget initiativ. Med andra ord har beslutet att byta ut vd fattats av Adlibris styrelseordförande Thomas Franzén, som nu själv kliver in som tillförordnad vd.
– Jag har haft en ganska tydlig vision för Adlibris, med kunderbjudande och positionering och jobbat mot den. Nu är vi mitt i den stora omställningen. Min bild är att det är helt avgörande att driva den omställningen snabbt. Styrelsen och dess ordförande har en helt annan syn på det. Då är det klart att man ska sluta, säger Kleberg.
Under Johan Klebergs tid som vd har nätbokhandeln utvecklats mot en handelsplats som vid sidan av böcker sålt många andra produktgrupper. Förra året hade den del av verksamheten som inte var böcker ökat till cirka en fjärdedel av den totala omsättningen.
Samtidigt som försäljningen och omsättningen ökade så rasade resultatet förra året och slutade med förlust med 125 miljoner kronor. Adlibris avslutade också 2018 på värsta tänkbara sätt. Breakit har tidigare rapporterat om ett logistiskt haveri som gjorde att kunderna fick vänta i veckor på sina julklappar och ledde till att en stor kundstorm rasade i sociala medier.
– Det är klart att risktagande och snabb omställning syns i vårt resultat förra året, säger Johan Kleberg till Svensk Bokhandel.