Amazon ska lansera helt ny livsmedelskedja
Mäktiga Amazon förbereder för lansering av en helt ny livsmedelskedja. Den nya kedjan ska skilja sig från Amazonägda Whole Foods och den första butiken öppnar redan i år. Det hävdar Wall Street Journal och hänvisar till egna hemliga källor nära företaget.
Amazon äger redan 497 Whole Foods-butiker (nummer 498, 499 och milstolpen 500 invigs under våren) och har även öppnat sina första tio obemannade convenience-butiker under namnet Amazon Go. Nu verkar det alltså som om e-handelsjätten utvidgar sin satsning på livsmedel i fysiska butiker med en helt ny livsmedelskedja.
Enligt Wall Street Journals källor ska den första butiken i den ännu namnlösa kedjan öppna i slutet av detta år i Los Angeles. Amazon ska också ha skrivit kontrakt med ytterligare minst två fastighetsägare för butiksöppningar i början av nästa år.
De nya butikerna ska ha ett bredare sortiment än Whole Foods-butikerna och ha en yta på cirka 35 000 kvadratmeter. Butikerna ska finnas inne i köpcentrum och på centrumtorg i stora amerikanska städer. San Francisco, Chicago, Washington, Philadelphia och Seattle nämns. Analytiker räknar också med lägre priser, fler mainstreamprodukter och mer emv än på Whole Foods.
Hur många butiker det kan bli fråga om är oklart, men det planeras inledningsvis för ett dussintal. Enligt WSJ-källorna planerar Amazon också att förvärva regionala matkedjor för att skynda på tillväxten för den nya kedjan.
En stor expansion planeras även för Amazon Go-konceptet som introducerades första gången i december 2016. 3 000 nya butiker utan bemannade kassor ska öppnas under de närmaste tre åren. Där ingår inte bara USA i planerna. Enligt den brittiska branschtidningen Grocer har Amazon redan gjort klart med minst ett butiksläge i centrala London.