Victoria's Secret stänger 53 butiker
Underklädesmärket Victoria's Secret som mest gjort sig känt för sina livesända modevisningar med supermodeller och världsartister tappar publik. Efter att vd Jan Singer avgått i november och senaste visningen fått de lägsta tittarsiffrorna någonsin, rapporteras nu att försäljningen minskat med sju procent under sista kvartalet.
Victoria's Secret blir nu tvungna att se över hela verksamheten och kommer att stänga 53 butiker. Detta efter att 30 butiker redan stängt under fjolåret.
Victoria's Secrets marknadsföringsstrategi, med kändisar, sexiga supermodeller och överdådiga shower, har för många framstått som otidsenlig i en tid när #metoo-aktioner uppmärksammat sexuella trakasserier och många andra modeföretag använt sig av större mångfald i sin kommunikation. Märkets kunder har också i ökande omfattning valt nyare underklädesmärken och större kedjor.
Moderbolaget L Brands aktie sjönk med sju procent efter kvartalsrapporten – nu totalt 40 procent under senaste året.
I Sverige öppnar Victoria's Secret i höst en flaggskeppsbutik i Gallerian i Stockholm. I nuläget finns åtta svenska butiker.
Källa: CNN Business