23948sdkhjf

Gap styckas och slår igen 230 butiker

Det amerikanska bolaget Gap Inc som hyser kedjorna Gap, Banana Republic och Old Navy annonserar planer på omstrukturering. Old Navy, den kedja i koncernen som stått för tillväxten i koncernen medan Gap backat under flera år, sätts i ett eget börsnoterat bolag. Övriga butiksskyltar samlas i ett ännu inte namngivet företag.

Tillkännagivandet kommer samtidigt som bolaget rapporterar om resultaten för sista kvartalet och helåret 2018. Siffrorna visar att Gap-kedjan fortsätter i en negativ säljspiral och minskar med fem procent, både för sista kvartalet och för helåret. Endast Old Navy visar en positiv utveckling, trots ett svagare sista kvartal. För hela butikskoncernen blir därmed omsättningen oförändrad jämfört med året innan. Koncernens nettoomsättning uppgick till 16,6 miljarder dollar 2018.

Gap annonserade också planer på att omstrukturera butiksflottan vilket inkluderar stängning av 230 Gap-butiker under de närmaste två åren. Den uppskattade försäljningsbortfallet beräknas till cirka 625 miljoner dollar samt extrakostnader om upp till 300 miljoner dollar i utgifter i samband med åtgärden.

Bedömare menar att styckningen av koncernen är en logisk åtgärd, efter att Old Navy stadigt tagit försäljning från Gap-butikerna. Kedjorna säljer likartade sortiment av klassiska leisure-kollektioner emedan Old Navy haft en mer konkurrenskraftig prisbild. Efter att den sistnämnda börjat dominera inom bolaget, kan nu de separata bolagen satsa på olika strategier.

Gap-aktiens kurs steg markant på New York-börsen efter att planerna utannonserats.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078