Ny svensk cykelkedjesatsning
Nya cykelkedjan Bike Nation är resultatet av att ett stort antal lokala cykelhandlare gått ihop för att bli mer konkurrenskraftiga avseende service, priser och utbud. Det är SGN Group som är ägare till sportkedjorna Team Sportia, Sportringen och BikeNation, med 250 anslutna butiker,som ligger bakom det nya kedjekonceptet. Ett par butiker är i färd med att omprofilera butiken till det nya butikskoncept och ytterligare ett antal som ligger i startgroparna.
- Sportbranschen är i en tydlig förändringsfas och många söker framgång genom stark overheadstyrning. Våra affärsmodeller riktar sig till entreprenören som vill vara nära sina kunder och ha möjlighet att anpassa sitt sortiment därefter. Vi är superstolta över att ha över 100 butiker med oss i Bike Nation redan från start, säger Gunnar Björling, ansvarig för SGN Sports nya cykelsatsning i Sverige.
Som medlem i gruppen väljer man själv om man vill använda sig av Bike Nations butikskoncept eller om man hellre önskar profilera sitt eget varumärke.
För att bli en del i kedjan krävs att kunna erbjuda cykelservice och reparationer.
- En bra verkstad är ett krav för att få hissa Bike Nation-flaggan.Våra butiker gillar inte bara att mecka med cykel, personalen är specifikt tränad för att utföra reparationer och genomföra service. Hos oss får du hjälp av riktiga proffs, säger Gunnar Björling i en kommentar.