23948sdkhjf

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Crunchfish och Clearon lanserar lösning som gör det möjligt för Swishanvändare att blippa telefonen.

Under 2018 gjordes nästan 400 miljoner betalningar via Swish. Förra årets kraftiga tillväxt förklaras främst av att stora e-handlare i snabb takt anslöt sig till tjänsten. Nu lanserar it-företaget Crunchfish och betalningsförmedlaren Clearon via det gemensamma bolaget Blippit en lösning för Swishbetalningar även i dagligvaruhandelns kassor.

Lösningen bygger på en ny appterminal och Clearons onlineclearingtjänst som i dag finns i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln. Swishanvändarna betalar genom att blippa telefonen mot appterminalen.

Mindre butiker har börjat erbjuda Swishbetalningar, men i butiker med stora kundflöden krävs att Swish är integrerad med kassorna för att det ska gå snabbt och vara enkelt att betala, skriver Crunchfish i ett pressmeddelande.

– Genom Blippits lösning ökar vi Swish tillgänglighet som betalmedel i fysisk handel och skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt, kommenterar Anders Edlund, affärsutvecklingsansvarig på Getswish.

– Blippit kommer att förändra hur vi betalar i Sverige eftersom vi moderniserar terminal, betalväxel och kuponghantering i fysisk handel. Förändringen kommer gå fort med Swish som betalmedel, säger Joachim Samuelsson, styrelseordförande i Crunchfish och tf vd för Blippit.

Arbetet med den nya betalningslösningen inleddes under hösten 2018. Den presenteras på Innoday i Stockholm den 21 mars.

Swish har i dag 6,5 miljoner användare och 180 000 anslutna företag.

Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093