Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln
Under 2018 gjordes nästan 400 miljoner betalningar via Swish. Förra årets kraftiga tillväxt förklaras främst av att stora e-handlare i snabb takt anslöt sig till tjänsten. Nu lanserar it-företaget Crunchfish och betalningsförmedlaren Clearon via det gemensamma bolaget Blippit en lösning för Swishbetalningar även i dagligvaruhandelns kassor.
Lösningen bygger på en ny appterminal och Clearons onlineclearingtjänst som i dag finns i 20 000 kassor i dagligvaru- och servicehandeln. Swishanvändarna betalar genom att blippa telefonen mot appterminalen.
Mindre butiker har börjat erbjuda Swishbetalningar, men i butiker med stora kundflöden krävs att Swish är integrerad med kassorna för att det ska gå snabbt och vara enkelt att betala, skriver Crunchfish i ett pressmeddelande.
– Genom Blippits lösning ökar vi Swish tillgänglighet som betalmedel i fysisk handel och skapar förutsättningar för fortsatt tillväxt, kommenterar Anders Edlund, affärsutvecklingsansvarig på Getswish.
– Blippit kommer att förändra hur vi betalar i Sverige eftersom vi moderniserar terminal, betalväxel och kuponghantering i fysisk handel. Förändringen kommer gå fort med Swish som betalmedel, säger Joachim Samuelsson, styrelseordförande i Crunchfish och tf vd för Blippit.
Arbetet med den nya betalningslösningen inleddes under hösten 2018. Den presenteras på Innoday i Stockholm den 21 mars.
Swish har i dag 6,5 miljoner användare och 180 000 anslutna företag.
Artikeln är en del av vårt tema om Teknik.