23948sdkhjf

Tvärstopp för Odd Molly

Resultatras för modeföretaget som har svårt att vända negativ försäljningstrend. Försäljningen minskade med 27 procent under fjärde kvartalet.

2018 var ett motigt år för Odd Molly och i oktober sjösattes ett program för att komma till rätta med vikande försäljning och förluster och 50 miljoner kronor ska sparas på årsbasis.

Ett stort antal butiker stängs, sortimentet slimmas och renodlas och därtill har en licensmodell tagits fram för flera marknader som Spanien, Portugal, Tjeckien, Slovakien och Ungern som handlar om drift av befintliga och nya butiker. Partner med 
detaljhandelsverksamhet på en marknad erhåller även provision från Odd Mollys näthandel baserad på försäljningen från på den aktuella marknaden.

Fokus för Odd Molly ska ligga på digital försäljning, istället för att driva egna butiker, samt sortimentetsöversyn och på att bygga varumärket.

En ny e-handelschef har rekryterats, Joakim Karlsson, som närmast kommer från uppdraget som e-handelschef för hälsokostföretaget Life.

Nettoomsättningen minskade under fjärde kvartalet, oktober till december med 27 procent till 65,7 miljoner kronor (89,6). Rörelseresultatet uppgick till -22,6 miljoner kronor (-11,1). Bruttovinstmarginalen ökade till 52,4 procent (51,6). Efter skatt uppgick resultatet till -20,7 miljoner kronor (-9,2).

I rapporten skriver modeföretaget att försäljningen påverkades
negativt av "genomförda och förestående butiksnedläggningar". Men även intäkterna
från grossistverksamheten minskade med 30 procent under kvartalet och uppgick underperioden till 28,5 miljoner kronor (40,8). Framförallt är det många mindre återförsäljare som minskat sina inköp.

I slutet av januari 2019 stängdes butiken på Humlegårdsgatan i Stockholm och enheten i Bromma Blocks stängs i mars medan butiken i köpcentret Nova i Lund stänger i april. Planen är att bolaget ska driva 6 butiker och förhandlingar pågår om ytterligare butiksstägningar.

För helåret minskade omsättningen med 20 procent till 346,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet rasade från -4,5 miljoner till -60,6 miljoner kronor. Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,7 procent (53,9) och resultat efter skatt uppgick till -53,5 miljoner kronor (-6,3).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068