Lågpriskedjan Eko trycker på gasen
Kända varumärken till låga priser. Så beskriver sig Bergendahls stormarknadskoncept Eko som namnet till trots inte har något med ekologiskt att göra.
– Första butiken öppnade 1964 i Fjälkinge och på den tiden betydde eko att det var ekonomiskt och inte ekologiskt, berättar vd:n Ted Berggren för Fri Köpenskap.
Kedjan har totalt fem butiker i Malmö, Fjälkinge, Borås, Kalmar och Västerås.
– Vi har slumrat ganska länge men nu tänker vi satsa och ägarfamiljen står bakom oss, konstaterar Ted Berggren.
Nästa onsdag den 20 februari öppnar kedjans sjätte butik totalt, i Örebro, och till hösten kommer konceptet till handelsplatsen Birsta City i Sundsvall.
– Vi håller hårt i stormarknadskonceptet runt 7 000 kvadratmeter och därför etablerar vi oss inte på orter med mindre än 80 000 invånare, konstaterar Ted Berggren.
Sortimentet är brett men kan delas in i ett antal huvudgrupper:
- Säsongsvaror.
- Hushållsprodukter.
- Tvätt, rengöring och städ.
- Blomster.
- Leksaker.
- Snacks och konfektyr (3,98 kronor hektot för lösviktsgodis).
- Hår- och kroppsvårds.
Som Rusta och Ö&B?
– En del av vårt sortiment är väldigt likt Rusta och en annan del väldigt likt Ö&B. Men jag skulle också vilja påstå att vi rymmer både Lekia, Hemmakväll, en blomsterhandel och en belysningsbutik under samma tak också. Vi är väldigt breda helt enkelt, konstaterar Ted Berggren.
Och nu ska konceptet expanderas. Kedjan siktar på att öppna 2-3 butiker per år den närmaste tiden. Första målet är att slå upp ytterligare 10 butiker men långsiktigt ligger listan på 37 butiker i landet.
– Det är där vi landar när vi summerar vår önskelista på potentiella lägen. Sedan handlar det inte om att etablera för etablerandets skull utan vi vill växa i lagom takt.
Eko-butik i Hansa City i Kalmar.
Köpcentrum och etablerade handelsplatser är huvudmålet eftersom kedjans målgrupp är hela familjer och kvinnor.
– Fastighetsägarna gillar oss eftersom vi erbjuder en stor bredd, konstaterar Ted Berggren.
Och dagligvaruhandeln. Gillar de er?
– Jag tror att vi är en utmärkt granne om man har ett tydligt matvarufokus men desto hårdare konkurrent ifall man tydligt nischat sig mot specialvaror.
Stockholm, Göteborg och Malmö nämns som intressanta städer men efter en lyckad etablering i Västerås har Ted Berggren fått blodad tand för mindre regionstäder.
– Halmstad eller Växjö kanske. Orter med 100 till 120 000 invånare är ganska spännande eftersom det är enklare att slå igenom och sticka ut.