Så shoppar turisten
Holländska och amerikanska turister på besök i Sverige shoppar helst mode och skor medan tyskar och britter toppar shoppinglistan med livsmedel och souvenirer, det framgår av nya rapporten "Utländska shoppingresenärer i Sverige – en insiktsrapport" från Visit Sweden, Svensk Handel och Tillväxtverket och i den konstateras att shoppingturism är viktig för svenska handel.
Utländska turister i Sverige spenderar nästan halva sin reskassa, totalt 63 miljarder, i butiker och i topp bland varorna ligger mode, design och hantverk. 62 procent av de 63 miljarderna läggs på sällanköpsvaror och 38 procent på dagligvaror.
- Utländska turister är nyfikna på Sverige och svenskarnas livsstil. Även om shopping oftast inte är huvudanledningen för resan handlar de flesta resenärer något under sin semester. Därför blir butikernas sortiment och bemötande ett sätt att få kontakt med livet i Sverige, och shopping blir en viktig del av helhetsupplevelsen, säger Michael Persson Gripkow, Chief Brand and Strategic Marketing Officer på Visit Sweden.
Rapporten har studerat hur turistbeteenden när det gäller turister från Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och USA på besök i Sverige.