Clas Ohlson omorganiserar – nära 200 tjänster berörs
Arbetet med att forma om Clas Ohlson och dra ned på kostnader fortsätter och nu berörs 150 till 200 tjänster, primärt vid bolagets huvudkontor samt distributionscentral i Insjön, när detaljhandelskedjan fortsätter implementera handlingsprogrammet CO100+.
Som tidigare aviserats ska handlingsprogrammet minska bolagets årliga kostnader med 200 till 250 miljoner kronor från och med verksamhetsåret 2020/21.
I ett pressmeddelande framgår att fackliga förhandlingar nu påbörjas och gäller uppsägningar, naturliga avgångar, omplaceringar och outsourcinglösningar. Arbetet med att se över organisationen inleds nu och ska vara avslutat i början av nästa år.
I ett pressmeddelande heter det att organisationen ska bli mer effektiv för att nå "långsiktig lönsam tillväxt i en snabbt föränderlig detaljhandelsmarknad".
- Digitaliseringen driver förändring i hela samhället, och detaljhandeln är inget undantag. Vi har redan tagit flera steg för att komma närmare kunden och nästa steg är att ändra vår kompetensmix för att ytterligare ta tillvara på de möjligheter som finns. Vi behöver också arbeta på nya sätt för att uppnå en kostnadsnivå som gör att vi kan fortsätta växa på en alltmer konkurrensutsatt marknad, säger Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson.