Då väntas Joy stänga butiker
Totalt handlar det om 13 Joy-butiker varav 3 redan kommunicerats att de ska stängas; det är butikerna i Nacka forum och Mall of Scandinavia i Stockholm samt butiken i centrala Sundsvall. I Sundsvall finns kedjan kvar med en butik i det externa köpcentrumet Birsta city.
Ingvar Larsson, vd för MQ group, säger till Habit att diskussioner med fastighetsägare om hyresnivåer pågått under hela hösten.
- Vi hade redan aviserat att vi skulle se över butiksbeståndet, vilket vi naturligtvis gör löpande även för MQ-kedjan, men nu intensifierade vi arbetet och dessa olönsamma butiker ska stänga.Majoriteten stänger under innevarande räkenskapsår som slutar 31 augusti. Vi ser naturligtvis ingen anledning i att fortsätta att driva olönsamma butiker, säger Ingvar Larsson, vd för MQ group till Habit.
Ingvar Larsson säger till Habit att när butiksstängningarna väl är genomförda så kommer butiksbeståndet för Joy att uppgå till 40 stycken och han menar att koncernen då får en tillräckligt bra spridning av butiker över hela landet som kan stödja, enligt honom, kedjans starka och växande e-handel.
- Nu gäller det att ta till vara på potentialen som finns i kedjan och varumärket. När vi pratar om synergieffekter så menar vi inte att Joy och MQ ska dela ytor eller att sortimenten ska mixas. Det är viktigt att poängtera att kedjorna även fortsatt ska vara två separata varumärken och kedjekoncept även om vi ser synergieffekter och att Joys organisation nu tar plats hos MQ på huvudkontoret i Göteborg, säger Ingvar Larsson.
I samband med att koncernen aviserade butiksstängningarna så meddelandes att Joys huvudkontor läggs ned och när båda kedjorna ska husera under samma tak försvinner ett stort antal tjänster, 25 stycken, och fackliga förhandlingar har inletts. Lejonparten av tjänsterna hör till Joy-konceptet.
- Vi har genomfört förändringar i organisationen på MQ under hela hösten även när det gäller design- och sortiment samt inköp. Även på försäljningssidan har vi organiserat om för att vi ska kunna öka försäljningen och fortsätta att arbeta med kundupplevelsen och kommunikationen digitalt och i fysiska butiker. Därtill har vi ny digital kompetens i företaget. Ledningsgruppen har stärkts upp med flera nya kompetenta och drivna personer och nu på fredag börjar dessutom vår nye marknadschef Mikael Kruse och vi ser tillsammans stora möjligheter framåt, säger Ingvar Larsson till Habit.