Var femte Coopbutik drivs som franchise
Coop Butiker & Stormarknader, CBS, söker i dagarna franchisetagare till butiken i Stockholmsförorten Mälarhöjden. Franchisetagaren ska ansvara ”för butikens alla delar, med kundnöjdhet, försäljning, drift, resultat, personal och förändringsarbete i butiken.”, enligt annonsen.
– Det har varit en franchisebutik tidigare och denna typ av butik passar väl i franchisedrift, säger Helena Mattsson, försäljnings-och driftchef för franchise på CBS till Fri Köpenskap.
CBS driver 240 av landets cirka 650 Coopbutiker. De övriga drivs av regionala och lokala konsumentföreningar. Inte mindre än 105 av CBS butiker drivs i dag av franchisetagare eller blivande franchisetagare.
Totalt är det cirka 125 butiker och stormarknader inom Coop som i dag drivs i franchiseform. Det innebär att nästan var femte Coopbutik drivs av franchisetagare.
Siffrorna visar att det är det centrala butiksföretaget CBS som kommit längst i utvecklingen av franchisekonceptet. De övriga konsumentföreningarna ligger än så länge lite efter.
Det är i första hand mindre butiker där Coop överlåtit driften till franchisetagare, med två undantag; Stora Coop i Stockholmsförorterna Rotebro och Tyresö.
– Vi ser dem som testverksamhet, för att se hur det fungerar med franchise på de större formaten, säger Helena Mattsson. Det vi ser är att vi har störst framgång med franchise i de mindre formaten.
Utöver de 90 aktiva franchisebutikerna har CBS alltså skrivit föravtal med presumtiva franchisetagare till ytterligare ett antal butiker, berättar Helena Mattsson. Men exakt hur planerna för fortsatt utveckling av Coops franchiseverksamhet ser ut vill hon inte gå in på.
Franchise inom Coop har dock ökat stadigt sedan den första Konsumföretagarbutiken, som det hette då, startade i Stockholm i juni 1990. Men det har skett lite i skymundan. Franchiseverksamheten är inte något som Coop direkt marknadsför mot konsumenterna, och det finns de som anser att den strider mot de ursprungliga kooperativa tankarna.
– Det senaste året har det blivit mer uppmärksammat, säger Helena Mattson. Jag tycker också att franchisesystemet passar bra in i delningsekonomin eftersom vi avtalar om föreningsverksamhet och medlemskap. Medlemsinflytandet fungerar som i Coops övriga butiker.
Till butiken i Mälarhöjden annonserar CBS efter franchisetagare i de vanliga platsannonseringskanalerna.
– Alla rekrytering annonseras, säger Helena Mattsson.
De som rekryteras kan till exempel vara butikschefer som vill prova att driva i egen regi. Coop har också rekryterat franchisetagare med erfarenhet från andra kedjor.