Så många butiker planerar H&M öppna
H&M planerar att öppna cirka 175 nya butiker netto under verksamhetsåret 2018/2019. Knappt hälften av de nya butikerna kommer att utgöras av de nyare varumärkena, skriver bolaget.
Totalt planeras cirka 335 nya butiker att öppnas varav cirka 240 är H&M-butiker. Cirka 95 av årets butiksöppningar kommer att utgöras av nyare varumärken.
Totalt sett planeras cirka 160 butiker att stängas inom koncernen vilket är en del av den intensifierade butiksoptimeringen som genomförs där även omförhandlingar, ombyggnader och anpassning av butiksytor ingår för att säkerställa rätt butiksportfölj på respektive marknad. Nettotillskottet av nya butiker blir alltså cirka 175 för helåret 2019.
I Europa sker fler H&M-butiksstängningar än öppningar vilket kommer innebära cirka 50 färre H&M-butiker vid slutet av räkenskapsåret 2019 jämfört med utgången av 2018.
Under 2019 planeras tre fristående H&M Home-butiker att öppna. Av de nya H&M-butikerna som öppnas under 2019 kommer cirka 25 att ha H&M Home shop-in-shops. De allra flesta H&M-butiksöppningarna sker på marknader utanför Europa och USA.
Nya planerade H&M-butiksmarknader under 2019 är Belarus (Vitryssland) och Bosnien-Hercegovina samt Tunisien via franchise. Mexiko ska bli ny H&M-onlinemarknad under 2019 samt även Egypten via franchise. Samtliga dessa expansioner är kända sedan tidigare.
H&M ser chans till förbättrade hyresvillkor i och med de pågående skiftet i kläd- och detaljistbranschen. Det skriver bolaget i bokslutskommunikén. "Skiftet i branschen öppnar upp för förbättrade hyresvillkor och för H&M-gruppen finns möjlighet att omförhandla upp emot 1.000 butikskontrakt under 2019", skriver bolaget.