Rysk kedja ska ta lågpris tillbaka till rötterna
Lågpriskoncepten har en stark ställning och en lång historia i Tyskland, härifrån kommer både Lidl och Aldi. Nu får dock veteranerna tampas med en ny konkurrent från oväntat håll. På tisdag slår nämligen den ryska lågpriskedjan Torgservis från Sibirien slår upp sin första butik i Leipzig, det skriver tidningen Süddeutsche Zeitung.
Butiken som går under namnet Mere är mer avskalad och påminner om Lidls tidigare dagar där fokus låg på just det låga priser då butiken med sina lysrör och pallar direkt på butiksgolvet mer påminner om en lagerlokal. Butiken är också belägen i en gammal Aldi-lokal.
Lågpriskedjan som expanderat kraftigt sedan starten 2009 är dessutom ovanlig på så vis att den är franschisebaserad, vilket i kombination med dess effektiva logistikkedja i dag har 731 butiker och expanderat till bland annat Kazakstan, Vitryssland, Rumänien och Kina. Planer finns även på att expandera till Polen.
Tyska experter, däribland marknadsföringsexperten Martin Fassnacht vid handelshögskolan i Düsseldorf är dock skeptisk till kedjans potential. Till tidningen Focus säger han att även om östra Tyskland har potential saknas köpkraft i västra och södra Tyskland och enligt honom krävs det närmare 100 butiker för att kunna få en lågpriskedja att lyfta, något som kan bli svårt för Torgservis.