Därför valde Zalando Brunna för sitt högautomatiserade lager
I oktober 2017 skickade Zalando sin första order från Brunna i Upplands-Bro, utanför Stockholm. Det lagret var dock bara ett provisorium inför det som skulle komma i huskroppen bara några hundra meter därifrån. Nu står till slut det riktiga lagret klart och det är på flera sätt Zalandos testbädd för ny, automatiserad teknik.
Det var länge bara en tidsfråga innan Zalando skulle bygga eget någonstans i Norden och med en närvaro här har man kunnat halvera leveranstiderna ut till kunderna, något som driver stora delar av konkurrensen i e-handelsvärlden.
– Människor i Norden är väldigt modemedvetna. Både i termer av vad folk köper, men också när det kommer till designscenen, där det finns många fantastiska, nordiska märken. Norden är också väldigt digitalt moget, så när vi vill prova nya saker, är det lätt att sjösätta dem här, där människor är vana vid att testa nytt, säger Kenneth Melchior, Zalandos chef för norra Europa.
Att placera lagret i Sverige var självklart med tanke på landets centrala placering i Norden. Brunna mejslades fram ur flera kriterier.
– Vi tittade på olika platser, men det vi framför allt sökte var en plats där vi enkelt når de fyra nordiska marknaderna och huvudstäderna inom ett dygn, för att få ner ledtiderna så mycket som möjligt.
Själva byggnaden har en yta av 30 000 kvadratmeter, men lagerytan är faktiskt dubbelt så stor genom att en del av lagret är uppbyggt i fyra våningar. Här ska Zalando ha plats för fyra miljoner artiklar. Än så länge är dock lagerhyllorna fyllda knappt till hälften, precis som personalstyrkan. Just nu arbetar 250 personer här, men under 2019 är tanken att man ska ta sig upp till full fart i verksamheten med 500 personer i tjänst.
En av de stora nyheterna som Zalando själva lyfter fram är att anläggningen i Brunna är företagets mest automatiserade hittills. Mest iögonenfallande är de små robotarna från Singaporebaserade Greyorange. De är designade för att transportera mobila hyllor och de låter varorna komma till plockarna istället för tvärtom. De gör också att en del av lagret öppnas för flexiblare lösningar om behoven skulle ändras över tiden.
– Supply chain har länge varit underteknologiserad jämfört med andra industrier. Fram till lagret är e-handeln genomdigitaliserad, men plockarna går ofta långa sträckor, något som vi ser som waste. Här går robotarna åt plockarna och med hjälp av artificiell intelligens sorterar systemet också varor som ofta beställs tillsammans nära varandra i lagret, säger Gopal Awasthi, affärsutvecklingschef för Greyorange.
Systemet innehåller ett femtiotal robotar och 1 000 hyllor.
– Det här är en av de största Greyorangeinstallationen i Europa och om det här försöket faller ut bra kommer vi att titta på att använda det i våra andra lager också, säger Jan Bartels, chef för kunddistribution och logistik på Zalando.
I ett annat intressant pilotprojekt har Zalando samarbetat om Vanderlandes första installation av en pocket sorter. Maskinen består av ett löpande band av påsar, där plockare lastar varor en och en, och som sedan sorterar påsarna i rätt sekvens åt den personal som packar kundernas paket. Zalando använder samma teknik i två tyska lager, men med installationer från en annan leverantör.
I slutet av lagerkedjan finns ett band levererat av Vanriet, som lämnar av paketen vid sexton olika portar, som var och en motsvarar en destination, eller speciell leveranstyp. Postnord står sedan för alla transporter i Norden.
I Brunna kommer Manpower att sköta bemanningen och Ingram micro kommer att stå för själva driften. De har också byggt upp hela infrastrukturen i lagret tillsammans med Zalando.
– Det är en stor uppgift, både när det gäller själva byggnaden och det vi fyller byggnaden med, men också att bygga en organisation kring det. Ingram är etablerade i Stockholm, men för ett sådant här arbete måste vi anställa många människor och bygga upp en organisation och kultur, säger Joakim Samuelsson, affärsansvarig i Norden för tredjepartslogistik på Ingram micro.
Nu har alltså Zalando installerat sig i sitt nya hem i Sverige och man räknar med att det ska kunna klara de närmaste årens behov för Norden. Samtidigt öppnar man också för att prova nya tjänster, i första hand när det gäller leveranstider, där man nu ska kunna börja leverera samma dag i Stockholmsområdet och nästa dag i övriga huvudstäder.