Swish och Ica i hälarna på Volvo
I Yougovs årliga brandindex mäts svenskarnas uppfattning kring 300 varumärken. En av parametrarna är så kallat buzz, vilket indikerar i vilken grad varumärkena har omnämnts positivt. Ica placerar sig på en tredje plats.
Volvo är precis som i 2017 års undersökning i klar topp. Swish behåller sin andraplacering men Ica har minskat avståndet och nu skiljer bara 0,2 poäng jämfört med 2,1 i fjol.
Streamingtjänsterna Netflix och Spotify har tillkommit i BrandIndex och hamnar på femte respektive åttonde plats. Netflix toppar också YouGovs Brandindexlista över varumärken med högst ”word of mouth”-värde bland unga.
Lidl är med en poängförändring på 2,9 listans femte snabbast växande varumärke. Totalt betyg är 13,5. Nordea, Coca-Cola Light, Huawei och Vattenfall är de fyra varumärken som ökat ännu mer än Lidl jämfört med resultatet 2017.