Nedläggningstrend i Icas posthantering?
Flera butiker lider av stora platsbekymmer när det kommer till posthanteringen. När ett särskilt tryck på e-handeln uppstår som vid Black Friday och julhandeln blir i vissa fall hanteringen närmast olidlig.
Black Friday och e-handeln på nätet ökade ytterligare 2018 och blev för många en stor belastning. För bara ett par dagar sedan kunde Fri Köpenskap berätta att Ica Kvantum Vallentuna norr om Stockholm lägger ned posten.
– Paketen får inte plats längre, berättade butikens controller Victor Karlsson.
Nu står det klart att ytterligare två butiker i Huddinge-området söder om Stockholm lägger ned sin posthantering. Det rör sig om Ica Supermarket Kvarnen och Ica Nära Stuvsta.
– Den största orsaken är platsbristen. Paketen tar över, vi får inte plats för våra livsmedel, säger Maria Rowland, handlare på Ica Nära Stuvsta till Mitt i Huddinge.
Hon anger även personalens försämrade arbetsmiljö och Postnords ersättning som orsaker.
– Om det hade varit lönsamt att vara postombud för oss hade vi kanske kunnat se en lösning. Som det är nu är ersättningen lägre än det kostar mig. Men den största orsaken är platsbristen, säger Maria Rowland.
Köer som ringlar långt utanför butiken är en vanlig syn hos landets postombud kring julhandeln och Black Friday. Bilden togs under julhandeln.
Butiken ansluter nu till de Ica-butiker i Stockholmsområdet som slutat med posthantering. Förutom ovan nämnda är Ica Supermarket Vanadis och Ica Supermarket Sundbyberg två exempel. För många är dock pakethanteringen fortfarande lönsam.
– För oss går det ihop men för många blir det bara en minusaffär. Det är ju en kostnadsfråga om utrymme och merförsäljning men också en säkerhetsfråga. Risken för smash and grab-kupper och annan brottslighet ökar med pakethantering, säger Rasmus Samuelsson, butikschef på Ica Nära Järvastaden i Sundbyberg till Fri Köpenskap.
PostNord själva är inte oroade över utvecklingen. Knappt 800 Ica-butiker är Postombud i landet och det är mindre än två procent som ännu inte valt att förlänga sitt avtal. Avtalsperioden löper ut sista januari.
– I vissa områden i innerstadsmiljöer blir det svårt att få ihop posthanteringen eftersom lokalerna är väldigt små. Men det rör sig om få butiker, säger Annette Rihagen, chef för ombudsnätet hos Postnord till Fri Köpenskap.
Hon tror inte att det är början på en trend i dagligvaruhandeln att lägga ned pakethanteringen men medger att det finns utmaningar.
– Vi jobbar ständigt med det. Det handlar om att addera nya kanaler så att paketvolymerna inte fortsätter att växa i de befintliga lokalerna. Där tittar vi på flera håll. Hemleveranser är en del men sedan tecknar vi nya ombudsavtal och testar exempelvis utlämningsställen i gallerior.
Ica-handlare som Fri Köpenskap varit i kontakt med menar dock att det inte bara är en fråga om volymen. Konsekvensen av den ökande e-handeln är inte bara fler paket utan också att själva området av postadresser man omfattar krymper. Man pratar om en cirkel som krymper successivt tills den slutligen bara omfattar ordinarie stamkunder. Och där finns inte någon nämnvärd merförsäljning att hämta. Ingen som "passar på" att handla när man ändå ska hämta paketet.
Även Ica centralt bekräftar utmaningarna för många handlare.
– Många butiker upplever att det är resurskrävande, både när det gäller personal och yta, att vara postombud, men samtidigt är det en service för kunderna som många butiker vill erbjuda, säger Therese Lystedt, pressansvarig på Ica Sverige till Fri Köpenskap.