Biltema i stor logistiksatsning
Biltema står mitt i en pågående expansion där de 140 nordiska varuhusen ska bli fler. Det kommer att kräva allt större krav på bolagets logistik och därför utvecklar man nu sitt logistikbolag Retlog och ger det ett nytt namn; Biltema Logistics.
– Vi måste hela tiden tänka på hur vi kan arbeta smartare, så att vi kan följa med i den kraftiga expansionen. Med Biltema Logistics försäkrar vi att varuhusen alltid har produkter på hyllorna, så att kunderna slipper vänta på att varorna ska beställas hem, säger Bjarne Sandberg, vd för Biltema Logistics, i ett pressmeddelande.
Målet är nu att hitta lösningar för flexiblare transporter, effektivare lager och ett mindre fotavtryck ur miljöhänseende. Ett av projekten har varit att minska mängden sträckfilm, något som lett till en besparing på 97 procent, motsvarande 90 ton, jämfört med året innan.
I dag har Biltema Logistics 225 000 kvadratmeter lageryta och 450 anställda, med en pool med 100 studenter som arbetar extra vid behov.
– För att klara av Biltemas fortsatta expansion planerar vi ytterligare 120 000 kvadratmeter, vilket kommer ge oss en kapacitet på 750 000 pallplatser, säger Bjarne Sandberg.