Han ska leda modeföretag
Före jul rapporterade Habit om att Gotoga är ny ägare till Whyred och Hope. Delägarna till det nybildade bolaget Lili Assefa, Claes Ströby, PG Nilsson och Andreas Björkman har nu en vd på plats.
Han som ska leda Whyreds och Hopes forsatta resa är Kerem Yazgan, tidigare kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson. Hans första arbetsdag är i dag, måndag.
Varför tackade du ja till uppdraget?
– Jag är väl insatt i den omställning som handeln går igenom just nu och jag vet också värdet av starka och älskade varumärken, vilket både Hope och Whyred är. Den bild som har utkristalliserats är att varumärken klarar sig om de är starka, älskade och når sina kunder, vilket både Hope och Whyred lyckas med. De har alla förutsättningar att fortsätta göra det. Jag tror verkligen på det här, säger Kerem Yazgan till Habit.
Vilken analys gör du av modebranschen?
– Utifrån ett makroperspektiv kan man se det som ganska gråmulet; den andel av konsumentens plånbok som går till kläder ökar inte. Vi ser också hur digitaliseringen slår väldigt hårt mot hela branschen. De som inte är med på tåget tappar kraftigt just nu. Vi ser också utländska aktörer som positionerar sig på ett sätt som gör att svenska företag tappar. Men i det finns naturligtvis en möjlighet. Jag tror att starka varumärken som älskar sina kunder kommer gå segrande ur det här. Om man klarar att göra omställningen är man en vinnare och det är det som jag har ’bettat’ på.
Vad är det för omställning som Hope och Whyred behöver göra?
– Att vara där kunderna är. Enkelt uttryckt digitalt. Tidigare har man sagt till kunden ’kom till oss så får ni vad ni vill ha’, men med ’social commerce’, e-handel och massor av andra plattformar som säljer på ett helt annat sätt än det traditionella, måste man ha en helt annan inställning. Man måste lära känna sina kunder på ett nytt sätt. Varumärken har verkligen möjligheter att behålla den relationen, oavsett kanal.
Lili Assefa, delägare och styrelseordförande i Gotoga, kommenterar rekryteringen:
– Kerem har varit med under Axel Johnsons digitala omställningsresa, han har vd-erfarenhet och är en otroligt bra person. Det har varit viktigt att hitta en person som har bra ledaregenskaper och det har han, säger Lili Assefa till Habit.
– Det krävs också att den kreativa kraften i varumärkena tas hand om, vilket inte alltid är så lätt. Det krävs personlighet för det, och det har Kerem.
Kerem Yazgan kommer närmast från posten som kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos Axel Johnson där han också ingick i koncernledningen. Han har suttit i styrelsen för Kicks, Amazing Brands och Skincity; uppdrag som han nu lämnar. Hans karriär började på Regeringskansliet där han var politiskt sakkunnig åt Socialdemokraterna. Han har arbetat som kommunikationskonsult på Prime i totalt tio år, varav de tre sista som vd för analysbolaget United Minds.
Läs en längre artikel med Kerem Yazgan, Lili Assefa och om Hopes och Whyreds utmaningar i nästa nummer av Habit.